I forbindelse med mine klienters kostcoaching som i højere grad handler om vanebrydning og generelle livsstilsrelaterede symptomer der skal behandles med sund kost, starter jeg ofte ved morgenmaden.

Morgenmaden er ikke nødvendigvis det vigtigste måltid på dagen, det har det dog været for mig i mange år og jeg spiser den stadig med stor fornøjelse og af og til også pr. automatik i stedet for i virkeligheden at mærke efter om jeg er sulten. Det er lige nu ved at være trendy at faste og til det vil jeg sige, brug det hvis det virker for dig, hvis du faster for at kunne fråse i usunde ting, ender med at overspise når du endelig “må” spise, så lad være. Hvis jeg har fået et stort måltid, gerne i forbindelse med en festlig lejlighed, eller af arbejdsmæssige årsager er endt som et ret sent måltid, er jeg ofte overhovedet ikke sulten når jeg står op og ser derfor ingen grund til at indtage et måltid før jeg bliver sulten.

Det der i min optik er vigtig at fokusere på at er at morgenmad ikke nødvendigvis skal være havregrød el. andre “morgenmads” produkter. Din krop er som sådan ligeglad med om du indtager din aftensmad om morgenen, det der er vigtigt er at du spiser noget protein, kulhydrat og fedt.

“jamen hvad så med variationen, jeg har svært ved at finde på?” – altså for det første har mine klienter ofte spist den samme morgenmad igen og det var pudsigt nok ikke et problem mens det stod på, så hvorfor det pludselige behov for at variere? – Jeg anbefaler dog altid at få så stor variation arbejdet ind i kostrutinerne, så kosten ikke bliver for ensidig og mangel på vitaminer, mineraler m.m. opstår. men det betyder ikke at man ikke kan finde 3 favoritmåltider og så veksle mellem dem, men hvis du fokusere på at morgenmaden ikke behøver at være gryn men gerne må være pålæg, rester fra aftensmaden, æg, omelelt, skyr m.m. er der pludselig store variationsmuligheder alt efter tid og LYST! Det er ikke raketvidenskab og jeg selv har været inde i en laaang periode med dårlig søvnrytme, lange vågne nætter, så kreativiteten rækker ikke langt og det føler jeg absolut ingen behov for alligvel, hvis jeg en sjælden gang er mere kreativ, skyldes det ofte at jeg blot vil vise jer læsere derude at tingene ikke bør overdramatiseres og sagtens kan gøres superlækre selv om det er sunde alternativer til noget du plejer at få. Jeg er stor fan af enkle men smagfulde retter og der findes mange madbloggere derude som er så meget skarpere og sikkert har mere tid til at rode i køkkenet end jeg har, men hvis jeg skal holde mig på sporet med dette indlæg, så var meningen egentlig at smide nogle af de biller op jeg har Instagrammet for blot at give lidt inspiration til lynhurtig og velsmagende måltider når overskuddet er minimalt:

2013-05-18 07.52.39Proteinpandekager m. blåbær, peanutbutter og lidt hjemmerørt lyn syltetøj

 

 

 

 

 

2013-07-05 09.00.25-2Skyr blendet med skovbær, sund müsliblanding og peanutbutter (ja nøddesmør er en af favoritterne)

 

 

 

 

 

 

 

2013-07-24 18.16.57 Rester fra aftensmaden, grillet spidskål, stegte grøntsager og en bøf 🙂

 

 

 

 

 

2013-07-27 09.06.55-2Æg med hindbær, valnødder, æg og Vesterhavsost

 

 

 

 

 

 

 

2013-07-30 08.54.19Skyr med frosne solbær, chiafrø, grovvalsede gryn, mandler og peanutbutter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-07-31 09.03.44Skyr med chokolade protein, morbær, mandler, frysetørrede hindbær, gryn og peanutbutter

 

 

 

 

 

2013-08-06 07.42.52Skyr med vanillie, sukrin, friske hindbær, mandler, gryn og ja peanutbutter – variant over samme emne går ofte igen når det skal være hurtigt og let

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-07-29 06.21.47

Scrambled eggs, parmesan og valnødder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-07-30 12.14.00-1Kyllingpålæg, agurk, tomat og øko hytteost 4%

 

 

 

 

 

2013-07-26 12.56.43-2Agurk, æg, avocado (most) tomat og mayo

 

 

 

 

 

 

 

2013-08-02 09.05.57Brunch: Scrambled eggs, bacon, proteinpandekager, mandelbrød med garam marsala, tunmousse, bærmousse på cremefraiche og flødeskum (rester fra aftens desserten) smør og kaffe!